פונדנט ערמונים משגע

נראה כל כך פשוט אבל הטעם… הו הטעם
אפייה וצילום: ליהי גרטל

זמן לא מועט חלף מהפוסט האחרון. לא פשוט עם סגר מספר שתיים, אפילו קשה יותר מהסגר הראשון. בין זום אחד למשנהו של הילדים, בין ערב חג אחד לשני עם המשפחה הגרעינית הייתי חייבת לנצל את יום הולדתי הקרב לנסות ולהגשים לעצמי משאלה ולמצוא גרסה דלת פחמימות לאחד המעדנים החביבים עלי – פונדנט ערמונים.

אז השנה תכננתי לחגוג את יום הולדתי בסיור קולינרי בפריז. ובכן, הקורונה החליטה על סדר עדיפויות אחר ובמקום זה אנחנו שוב בסגר, ואפילו טיול קולינרי בשוק מחנה יהודה בירושלים כבר לא יקרה.

יום ההולדת שלי הוא בעיצומו של הסתיו ולא בכדי זו אחת העונות האהובות עלי. בזמנים אחרים, בתקופות חיים אחרות, טיילתי בזמנים כאלו בסמטאות ציוריות של ערים אירופאיות בעודי מתענגת על תכשיטי הסתיו – ערמונים לוהטים בקונוס נייר או קרטון. ערמונים הם טעם נרכש וזכיתי לטעום לא מעט ערמונים בילדותי ולמדתי להעריך את הטעם המופלא הזה של אגוז מעושן מתקתק עם מרקם שנמס בפה. אין בעיני משהו שמסמל יותר מערמונים את קו התפר הזה שבין הסתיו והחורף. אהבת אמת. וכמובן שבהיותי מעריצת ערמונים, אני חובבת קינוחי ערמונים. עוגות, מוסים, קינוח המון בלאן שיקבל פוסט משלו – פשוט עונג שזורק אותי שוב לפיאצה נאבונה ברומא או לאונטר דן לינדן בברלין גם כשכרגע נסיעה לשם היא בבחינת חלום רחוק.

הבעיה עם ערמונים היא שלמרות שהם נחשבים לאגוזים הם יחסית פחמימתיים ופחות שומניים מאגוזים ולכן אפשר להכין מהם קינוח דל פחמימות – אבל יחסית 😊 לכן יש לקחת בחשבון בחישוב הפחמימות היומי.

אז פונדנט ערמונים, מה זה בעצם? פונדנט הוא סוג של עוגה בחושה אך עם מרקם פאדג’י נפלא, כמו מוס אפוי עם טעם ערמונים עשיר ושוקולד ממכר, פרוסה אחת שמלווה קפה או תה ובאמת שלא צריך יותר מזה לפינוק של אחר צהריים. קל למדי להכין אותו והוא נראה כל כך פשוט ולא מיוחד אבל אני מבטיחה לכם שאם אתם חובבי ערמונים זה יהפוך להיות אחד המתכונים הקבועים שלכם. והיתרון – אפשר להכין אותו כל השנה ולדמיין שאתם מטיילים בסתיו בפריז ובידיכם פרוסת פונדנט הערמונים של שוק מובר.

להכנת הפונדנט צריך קרם ערמונים אך כל הסוגים הנמכרים מכילים סוכר ולכן את השלב של קרם הערמונים נכין בעצמנו בקלי קלות. כל מה שצריך להשיג הוא מחית ערמונים, מהסוג שמגיע בקופסת שימורים גדולה והוא מכיל רק מחית ערמונים מבושלים במים, ללא שום תוספת. את המחית שלי מצאתי באתר של מר קייק, שאגב מספקים שירות משלוחים נפלא בימי הקורונה ודואגים שאפשר יהיה להצטייד בכל מה שצריך לאפייה.

כך נראית המחית:

שימו לב לרשימת הרכיבים כי יש סוג שמכיל סוכר

אז קדימה להכנה!

מרכיבים לתבנית אינגליש קייק קטנה:

500 גרם קרם ערמונים (הסבר ורכיבים מיד)

100 גרם שוקולד מריר 85%-90%

100 גרם חמאה

3 ביצים גודל L

כף אחת של קמח שקדים/כוסמין מלא

קורט מלח, עדיף פלור דה סל אבל אפשר גם מלח רגיל/הימאליה

מכינים קודם כל את קרם הערמונים:

במעבד מזון טוחנים יחד –

400 גרם מחית ערמונים ללא תוספת סוכר

70 מ”ל שמנת 38%

כפית תמצית וניל איכותית

3 מ”ל סוכרלוז נוזלי או בין חצי לשלושת רבעי כוס אריתריטול/סוויטנגו.

מעבירים את הקרם לקערה, אוטמים עם ניילון נצמד ומשאירים במקרר עד השימוש.

מכינים את הפונדנט ואופים:

מחממים תנור ל- 170 מעלות

ממיסים במיקרו שוקולד, חמאה ומלח. מערבבים היטב.

את קרם הערמונים מעבירים לקערה ומוסיפים את תערובת השוקולד והחמאה, מערבבים היטב עם מרית עד שמתקבלת תערובת אחידה, הומוגנית ומבריקה (כן, זה טעים בטירוף ולא. לא לטעום. תתאפקו!) מוסיפים את הביצים ומערבבים היטב, מוסיפים את כף הקמח ומערבבים עד הטמעה מוחלטת.

שוקולד וערמונים. מה יכול להיות רע?
אפייה, איפוק ראוי לציון וצילום: ליהי גרטל

את התערובת היפהפיה הזו מעבירים לתבנית האינגליש קייק המשומנת ואופים במשך 40-45 דקות, עד שקיסם המוכנס למרכז העוגה יוצא עם פירורים לחים – ואז יודעים שזה הזמן הנכון להוציא מהתנור. מוציאים, מקררים לחלוטין ושומרים במקרר, מגישים בטמפרטורת החדר עם שמנת מוקצפת או פשוט ככה (אני אוהבת בלי שום תוספת) עם מעט אבקת ממתיק מעל ומדמיינים טיול חורפי באירופה.

בתיאבון וחג שמח!

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. אורלי

    רק מלקרוא את התיאורים התעלפתי. ליהי לא פייר צריך לדגום את הדברים המדהימים שלך בלייב . תפתחי כבר מאפיית בוטיק.
    …ומי שלא סוכרתי כמה סוכר יש להוסיף?

  2. Mesukeret

    תודה רבה רבה, אורלי! מי שלא סוכרתי יכול להשתמש פשוט בקרם ערמונים קנוי מוכן או להכין לבד כמו במתכון ואז את הממתיק להחליף בשלושת רבעי כוס סוכר, ולהשתמש בקמח רגיל במקום כוסמין או שקדים. בהצלחה!

  3. נעמה

    ליהי, יא הורסת!
    יש דרך להכין קרם/מחית ערמונים מערמונים בוואקום?

    1. Mesukeret

      תודה רבה, נעמה! ♥️
      בהחלט יש דרך, לבשל 2 שקיות ערמונים בואקום עם 2 כוסות מים במשך רבע שעה ואז לטחון במעבד מזון ולהמשיך במתכון

      1. נעמה

        מעולה! 💗💗💗

  4. רונה

    נשמע מדהים רק ש.. לא הכי מתה על ערמונים, אפשר לדעתך להמיר את קרם הערמונים בחמאת בוטנים למשל? כמה הקרם הזה דחוס ביחס לח.בוטנים? (נראה לי שזה שילוב שגם הילדים יעופו עליו 😉)

  5. Mesukeret

    היי רונה 😊 ערמונים מספקים גם מרקם מעט יותא עמילני וגם טעם מעודן, אני לא יודעת איך זה יצא עם חמאת בוטנים שהיא גם כבדה יותר וגם דומיננטית מאוד בטעמה. אפשר תמיד לנסות 🙂

כתיבת תגובה

מתכונים שעלולים לעניין אותך