עוגת דלעת סתווית מתובלת (ודלת פחמימה)

והיא גם ממש פוטוגנית, העוגה הזו.
צילום: ליהי גרטל

הסתיו הוא העונה האהובה עלי מכולן ולא רק כי יום ההולדת שלי חל בסתיו. הבקרים נהיים קרירים יותר, אוויר הערב נהיה הרבה פחות דחוס ופשוט תענוג לעשות הליכה או כל התעמלות אחרת מחוץ לבית. ניחוח קליל של גשם, הקשת בענן הראשונה וכמובן שמאפי הסתיו האופייניים – עוגות דבש מתובלות לראש השנה ומאפים המכילים את מלכת הסתיו הבלתי מעורערת – הלא היא הדלעת.

רכה וריחנית כל כך. עוגת דלעת, הצצה פנימה
צילום: ליהי גרטל

אז הדלעת אהובתי היא למעשה משפחה… טוב, חמולה שלמה של זנים שונים ומשונים ולכל סוג דלעת מאפיין משלה וטעם אחר. למרבה המזל מרבית סוגי הדלעת נחשבים לדלי פחמימה (למעט דלעת הערמונים שמכילה 15 גרם פחמימות ל- 100 גרם. באסוש) וכל זה בנוסף לכל כך הרבה ערכים תזונתיים, ויטמינים וסיבים תזונתיים שהיא כוללת. בארצות הברית דלעת היא חלק בלתי נפרד ממסורות הסתיו כמו חג ליל כל הקדושים, חג ההודיה ועוד. מבשלים דלעת, אופים אותה, שותים אותה (מי שלא טעם לאטה דלעת לא ידע אושר מימיו) וחוגגים את היותה אחד התוצרים היותר מופלאים של הטבע. זו מסורת שאני שמחה תמיד לאמץ כי מבחינתי דלעת היא הבסטי של קבוצת התבלינים החמימים האהובה עלי: קינמון, ג’ינג’ר, אגוז מוסקט וציפורן וזה אומר אוכל טעים,מתקתק, כתום מאוד ועם ניחוח של ליל כל הקדושים פוגש את חג ההודיה בואכה קריסמס. המתכון הזה נמצא ברשת בוריאציות שונות והוא נקרא “לחם דלעת” אך לטעמי לקרוא לעוגה הרכה והריחנית הזו לחם זה עלבון צורב. לחם כבודו במקומו מונח (במיוחד אם הוא דל פחמימה) אבל זו – זו עוגה. היא יוצאת מתקתקה מאוד ובהחלט אפשר לאכול פרוסה קטנה שלה לארוחת בוקר עם הקפה או התה כשממש רוצים פינוק שונה מהרגיל (לא כל יום! בכל זאת אנחנו כאן מנסים לאזן סוכר) והמהדרין מורחים עליה מעט חמאה או יוצקים זיגוג גבינת שמנת (כן, יש גם לזה גירסה דלת פחמימה) אך לדעתי אין כל צורך. העוגה נפלאה ועשירה כמו שהיא וכל המוסיף ממש, אבל ממש גורע.

אגב, עם שיווק נכון גם ילדים יאהבו אותה ולראייה בן השלוש שלי שהתנדב מרצונו החופשי (בחיי) לשמש נסיין טעימות ובקרת איכות על עוגת הדלעת הראשונה שהכנתי ובררן האוכל הזה טרף אותה (כמובן שקיבל פרוסה ללא זרעי דלעת. מזכירה שעל פי הנחיות בטרם עד גיל חמש לא נותנים גרעינים ואגוזים מכל סוג) וביקש עוד.

עוגת דלעת מתובלת דלת פחמימה
אמריקנית עם שורשים אירופאיים וכובשת גם ילדים
צילום: ליהי גרטל

מרכיבים לתבנית אינגליש קייק אחת או 12 קאפקייקס:

 120 גרם חמאה רכה

שלושת רבעי כוס אריתריטול או סוויטנגו

כפית תמצית וניל

4 ביצים בגודל L בטמפרטורת החדר (חשוב!)

כוס מחית דלעת בטמפרטורת החדר (ראו הערות)

כוס וחצי קמח שקדים

 חצי כוס קמח קוקוס

10 גרם אבקת אפייה (שקית אחת)

כף תבלין לפאי דלעת. אם אין:כפית גדושה קינמון, חצי כפית ג’ינג’ר טחון, רבע כפית אגוז מוסקט מגורר, שמינית כפית ציפורן.

אופציונלי: זרעי דלעת לקישוט, חצי כוס אגוזי מלך לעירבוב בתערובת.


הכנה:

מחממים תנור ל- 170 מעלות ומשמנים היטב תבנית אינגליש וגם מרפדים בנייר אפייה כדי שיהיה קל לשלוף את העוגה.בקערה מנפים יחד קמח שקדים, קמח קוקוס, אבקת אפייה, תבלינים ומלח כדי לשבור את הגושים.
בקערת המיקסר עם וו גיטרה מקרימים יחד את החמאה, האריתריטול והוניל עד שמתקבל קרם אחיד רך ובהיר. מוסיפים את הביצים אחת אחת וממתינים כחצי דקה בין ביצה לביצה עד להיטמעות בתערובת. התערובת נראית “שבורה” וזה בסדר, הכל יסתדר אחרי הוספת הקמחים. מוסיפים את מחית הדלעת וממשיכים להקציף, ואז מוסיפים את תערובת הקמחים והתבלינים לאט לאט עד שהכל נטמע לגמרי. אם רוצים להוסיף אגוזים מוסיפים פנימה ומערבבים עם מרית. כדאי בסוף התהליך לעבור עם מרית על שולי הקערה כדי לוודא שלא נשארו משקעי חמאה לא מעורבבים. יוצקים את התערובת לתבנית או עם כף גלידה קפיצית לתוך מנג’טים ומכניסים לתנור. אם אופים בתבנית אינגליש קייק האפייה תהיה בין 45-55 דקות, תלוי בעוצמת התנור, בודקים עם שיפוד עץ המוכנס למרכז העוגה, השיפוד צריך להיות נקי לגמרי. אם במהלך האפייה שמים לב שהחלק העליון משחים מדי עוטפים ביריעת אלומיניום וממשיכים לאפות. אם אופים קאפקייקס זמן האפייה מתקצר וכבר אחרי חצי שעה כדאי לבדוק עם קיסם המוכנס למרכז קאפקייק.

מניחים לקירור מלא כי העוגה רכה מאוד ונוטה להתפורר כשהיא חמה. מוציאים מהתבנית, פורסים לפרוסות ואני ממליצה לעטוף כל פרוסה בניילון נצמד ולשמור בהקפאה מאחר ומחוץ למקרר העוגה לא תישמר יותר מיומיים.

הערות:

מחית דלעת היא המרכיב המרכזי כאן. בארצות הברית ובאירופה ניתן להשיג מחית דלעת בקופסת שימורים אך יש לשים לב היטב כי מדובר במחית דלעת נקייה ללא תוספת סוכר וטעמים ולא למשל במלית לפאי דלעת שהוא גם ממותק בסוכר וגם מתובל. כאן בארץ נדיר שיש לקנות ולכן הכי טוב להכין לבד, אך רק לשים לב לשלב סינון המים/אידוי המחית כדי לאדות את הנוזלים אחרת המחית תהיה מימית מדי וכך גם העוגה כולה.

מחית דלעת מסתננת לה להנאתה מנוזלים
צילום: ליהי גרטל

אז איך מכינים מחית דלעת? פיס אוף (פאמפקין) קייק! קונים פלח דלעת ארוזה, גדול ככל האפשר כדי שיניב לנו את הכמות הדרושה למתכון. מניחים בכלי מתאים למיקרו עם מכסה או עם ניילון נצמד מיוחד למיקרו, מחוררים ונותנים לפחות חמש דקות, מוציאים, הופכים את הדלעת בתוך הכלי ומכניסים לעוד 3-4 דקות עד שמזלג נכנס בקלילות לבשר הדלעת. מוציאים ומקררים מעט, מגרדים את כל הדלעת שאפשר ומעבירים למעבד מזון, טוחנים למחית חלקה לגמרי, מוציאים ומעבירים למסננת צפופה מאוד, כדי שרק המים יטפטפו מהתערובת. מניחים לתערובת לטפטף מים במשך שעה-שעתיים. דרך אחרת היא לאדות מעט את המחית. מעבירים למחבת ומאדים תוך כדי ערבוב עד שהנוזלים מתאדים ונזהרים מאוד לא לשרוף את המחית. מקררים לטמפרטורת החדר. אפשר לשמור בכלי אטום עד יומיים במקרר.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. שקד

    היי ליהי העוגת דלעת יצאה פשוט וואו! עד כדי כך שנהנו ממנה גם בריות לא סוכרתיות:) תודה על המתכונים!

    1. Mesukeret

      איך אני שמחה לקרוא! תודה רבה :)))

  2. אולגה

    יצא ממש טעים!!! תודה רבה על המתכון!

    1. Mesukeret

      תודה רבה, אולגה! איזה כיף לקרוא 🙂

  3. יעלי

    פשוט מעולה!! העברתי גם לאכלנים ה״רגילים״ ואהבו מאוד

    1. Mesukeret

      איזה כיף לקרוא! תודה רבה, יעלי ☺️

  4. טלי

    במה אפשר להחליף את הקמח קוקוס?

    1. Mesukeret

      היי טלי, אפשר להחליף בקמח כוסמין מלא/חיטה מלא אבל אז זה יהיה יותר פחמימתי. קמח הקוקוס חשוב כאן כי הוא מייצב מאוד את התערובת ומונע מהעוגה לצאת רטובה מדי.

  5. סול

    היי ליהי
    אשמח לדעת אם אפשר להמיר את הדלעת בדלורית )זה מה שיש בנמצא כרגע)
    והאם אפשר להפחית בכמות הביצים? (להמיר אולי ברסק תפוחים/פשתן עם מים)/בננה?

    1. Mesukeret

      היי סול, אפשר בהחלט להחליף בדלורית.
      לגבי הפחתת הביצים או החלפתם ברכיבים אחרים איני יכולה לענות כי לא ניסיתי מעולם, מה גם שהוספת רסק תפוחים תעלה בצורה משמעותית את כמות הפחמימות בעוגה.

כתיבת תגובה

מתכונים שעלולים לעניין אותך