טורטיות דלות פחמימות

קטנות ונהדרות. טורטיות דלות פחמימות
הכנה, סטיילינג וצילום: ליהי גרטל
כמה דברים שאפשר להכין איתן! טורטיות
הכנה וצילום: ליהי גרטל

המטבח המקסיקני כבר מזמן נמצא ברשימת המטבחים הטובים בעולם ואחד החביבים עלי. כמו כל התרבות המקסיקנית המאופיינת בגוונים נועזים, קצב ואקזוטיקה ממכרת, כך גם האוכל. הוא תמיד ססגוני ועתיר בטעמים, חומרי גלם ייחודיים ותבלינים לוהטים, מגוון ומפתיע באיכותו.

לארצות הברית המטבח נכנס בצורה של פיוז’ן עם הבישול הדרומי וכך נולד הטקס מקס שהביא לנו יצירות מופת שבשוגג נחשבות למקסיקניות אך הן לא (צ’ילי קון קרנה למשל. טקס מקס קלאסי). טורטיות הן אחת מאבני היסוד של המטבח המקסיקני ואת הטורטיה המקורית מכינים אך ורק מקמח תירס לבן הנקרא מסה הרינה. מאחר ולא קל למצוא את הקמח הזה, בשאר העולם נהוג להכין טורטיות מקמח תירס צהוב המשולב עם קמח חיטה ולעיתים רק קמח חיטה לבן או מלא.

את הטורטיות ממלאים כיד הדמיון הטובה עליכם בממרחים ורטבים שונים כאבוקדו וסלסה, מליות כנתחי עוף או בקר בתבלינים, גבינות (קסו) ותבשילי שעועית וכמובן הרבה פלפלי הבנרו או צ’יפוטלה מעושנים וחריפים ואיך אפשר בלי פיקו דה גאיו (סלטון של עגבניות, פלפלים חריפים, שום וכוסברה). את הטורטיות לרוב מגלגלים לראפ או טאקו, מקפלים לחצי ומגישים כקסאדייה.

אבל טורטיה דלת פחמימה וללא גלוטן? איך עושים את זה?

את הרעיון בכלל קיבלתי ממישל פייגשטיין. מישל אהובתי היא הבסטי שלי כבר שנים, אנחנו חברות מהתיכון כך שיש לנו איזה… שנה שנתיים או עשרים ומשהו שנות חברות. מעבר להיותה אשת סודי ושותפתי למסעות שופינג אנחנו חולקות טעמים אמנותיים וקולינריים דומים וגם היא החלה לאמץ לאחרונה תזונה דלת פחמימות מסיבות בריאותיות. “את יודעת למה אני מתגעגעת? לטורטיה” היא אמרה לי ואני החלטתי לקבל את האתגר. אבל איך? הרי שקדים הם מתפוררים, איך אפשר לייצר בצק משקדים שלא יתפורר ויהיה גמיש גם כשמקפלים אותו? התשובה היא: אבקת פסיליום.

אכן כן, אבקת הקסמים הזו מכה שנית. לא רק שהודות לה אפשר ליהנות מלחמניות טעימות, היא מצליחה להוסיף גמישות ויציבות מושלמים לבצק וכך מקבלים טורטיה אמיתית שאפילו במקסיקו כנראה היו מקבלים (עם מספיק טקילה). הכנת הבצק קלה להפליא אבל מצריכה מכם דיוק. אי אפשר לוותר על הפסיליום, לא על הביצים וגם לא על המים הרותחים. אלו המרכיבים שמאפשרים את גמישות הבצק גם אחרי האפייה והגמישות הזו נשמרת גם בקירור ובהקפאה. החלק המורכב במתכון הוא רידוד כדורי הבצק וקריצת העיגולים וגם זה לא באמת קשה. מהכמות הזו יצאו לכם כעשר טורטיות קטנות או חמש גדולות, הטורטיות מקבלות היטב מילויים וממרחים שונים והן מושלמות כארוחת צהריים לעבודה או ללימודים. אז תודה ענקית למישל אהובתי הנהדרת על הרעיון (מחכה לאתגר הבא שלך…) והבה ונצא לדרך ⁦:)

מצרכים ל- 10 טורטיות קטנות או 5 גדולות:

150 גרם קמח שקדים הכי דק שניתן למצוא

6 כפות אבקת פסיליום

כפית אבקת אפייה

כפית או כפית וחצי מלח, לפי טעמכם

חצי כפית כורכום (לא לטעם אלא לגוון)

חצי כפית אבקת שום (לא חובה)

1 ביצה גודל L

3 חלבונים (הלבן של הביצה)

130 מ”ל מים רותחים


הכנה:

בקערה מערבבים את כל החומרים היבשים והתבלינים. מוסיפים את הביצה והחלבונים (למה לא ארבע ביצים שלמות? כי כך יהיה פחות טעם “ביצתי” ובנוסף לחלמונים יש יותר מדי שומן שעשוי לפגוע במרקם אותו מנסים להשיג) ומערבבים היטב במזלג.  מוסיפים את המים הרותחים בהדרגה וממשיכים לערבב היטב עד שמתקבל בצק. מניחים לבצק כחמש דקות. זהו שלב קריטי, בחמש הדקות האלו הפסיליום סופג את המים הרותחים ומתחיל לפעול.

מחלקים את הבצק לכדורים לפי מספר וגודל הטורטיות שרוצים להכין. בין שתי יריעות נייר אפייה מרדדים כדור אחד עד שהוא דק מאוד, הכי דק שאפשר מבלי שייקרע. מניחים מעל קערה הפוכה וחותכים סביבה ליצירת עיגול מושלם ומניחים את עיגול הבצק בצד וממשיכים עם יתר כדורי הבצק. אם רוצים טורטיות גדולות משתמשים בצלחת הפוכה. כמובן שמשאריות הבצק אפשר להכין עוד טורטיות 🙂 מחממים מחבת נון סטיק ומשמנים בממש מעט שמן או חמאה. אבל באמת, חברים, כמות מזערית. אין צורך ביותר מזה. מטגנים כל עיגול בצק כארבעים-חמישים שניות מכל צד עד שמקבלים השחמה נאה ומניחים לקירור מלא לפני שמכינים מהטורטיות ראפים או טאקוס.

מניחים קערה ועם סכין חותכים מסביב את הצורה
הכנה וצילום: ליהי גרטל
עיגול טורטיה מושלם, מוכן לטיגון
הכנה וצילום: ליהי גרטל

שומרים בשקית זיפלוק במקרר או בפריזר. מפשירים במקרר ובמיקרו לכמה שניות.

משוויצים בפני כל העולם שהכנתם לבד טורטיות דלות פחמימות. בתאבון! 🙂

טורטיות!
הכנה, צילום וטפיחת שכם עצמית: ליהי גרטל

️⁩

חגיגה מקסיקנית ודלת פחמימה
אפייה, סטיילינג וצילום: ליהי גרטל

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. מאפי

    הקמח שקדים של הקולה טחון מספיק דק?

    1. Mesukeret

      היי, הוא מעולה. בהצלחה 🙂

  2. ‫רחל

    מתכון מעולה! תודה רבה

    1. Mesukeret

      תודה רבה, רחל 🙂 בתיאבון!

    1. Mesukeret

      היי ליטל, כן.

  3. ליטל

    מעולה. תודה! 🙂

  4. yifat

    הקטנתי את הכמות וכנראה שלא דייקתי בכמות )קשה לחלק ביצה לחצי….😬(, הבצק רטוב מידיי, לא ניתן לרידוד, הוא נמרח ונדבק בין הניירות. איך עוזרים לו ???

    1. Mesukeret

      היי יפעת, נסי להוסיף קצת קמח שקדים ותני לבצק לנוח במקרר מעט

  5. ת.

    מה זה אבקת פביליון ומה ניתן לשים במקום? אני לא גרה בארץ.

    1. Mesukeret

      היי, אבקת קליפות פסיליום, באנגלית psyllium husk powder.

  6. איילת

    האם במקום קמח שקדים אפשר קמח כוסמין מלא?

    1. Mesukeret

      היי איילת, לא במתכון הזה.
      אבקת הפסיליום כאן מגיעה כתחליף לגלוטן ולכן אם כבר משתמשים בקמח כוסמין זה גם לא יהיה דל פחמימות וגם פשוט לא מתאים מבחינת מרקם

  7. אורית

    אפשר להקפיא?

כתיבת תגובה

מתכונים שעלולים לעניין אותך